Tuesday, September 3, 2013

THE BANG BANG CLUB !

SELAMA TIGA HARI AKU MEMIKIRKAN TENTANG ENTRY TERBARU AKU YANG BERTAJUK " THE BANG BANG CLUB ".TENTANG DUNIA FOTOGRAFI.TENTANG KISAH BENAR DAN DI LAKONKAN SEMULA OLEH PELAKON-PELAKON YANG DIPILIH.DALAM BANG BANG CLUB ADA EMPAT ORANG FOTOGRAFER IAITU KEVIN, GREG, JOAO DAN KEN.CERITA YANG DILAKONKAN SEMULA ITU DITAYANGKAN PADA TAHUN 2010 OLEH STEVEN SILVER YANG BERTAJUK " THE BANG BANG CLUB ".CERITA SEBENARNYA DITULIS OLEH GREG DAN JOAO UNTUK MENGENANG KEVIN DAN KEN.


FILEM TENTANG EMPAT JURNALIS FOTO, KEN OOSTERBROEK, GREG MARINOVICH, KEVIN CARTER DAN JOAO SILVA,  YANG MELIPUT PERANG ANTARA SUKU DI AFRIKA SELATAN. MEREKA MENGABADIKAN SETIAP MOMENTS MENGERIKAN DENGAN KAMERA FOTO. SEMAKIN SADIS GAMBARAN TENTANG PERANG ANTARA SUKU, SEMAKIN BAHAYA DAN SEMAKIN BERNILAI PULALAH FOTONYA. ISTILAH THE BANG BANG CLUB LAHIR DARI SEBUAH ARTIKEL MAJALAH DI AFRIKA SELATAN. SEBELUMNYA BERNAMA THE BANG BANG PAPARAZZI, TETAPI PARA JURNALIS FOTO INI TIDAK SETUJU DIRI MEREKA DISEBUT PAPARAZZI. KERANA MEREKA TERJUN KE TENGAH PERTIKAIAN, TIDAK PERNAH SEMBUNYI-SEMBUNYI KETIKA MENGAMBIL GAMBAR. ATAS DASAR ITULAH NAMANYA DIUBAH MENJADI “CLUB” SAJA. KENAPA “BANG BANG” YA? OH, MENURUT INFORMASI SEJARAHNYA,KETIKA MEREKA MENGAMBIL GAMBAR, TERDENGAR SUARA TEMBAKAN DAN LEDAKAN DI SANA SINI. DISEBUTLAH “BANG BANG” OLEH JURNALIS TULIS. DARI THE BANG BANG CLUB ITULAH LAHIR JURNALIS FOTO HANDAL. FOTO-FOTONYA MENDUNIA. SALAH SATU JURNALIS FOTO, GREG MARINOVICH MEMENANGI PULITZER UNTUK “SPOT NEWS PHOTOGRAPHY” PADA TAHUN 1991. BEBERAPA TAHUN KEMUDIAN, KEVIN CARTER, SALAH SATU ANGGOTA THE BANG BANG CLUB, JURNALIS FOTO PECANDU NARKOBA, BERKEINGINAN UNTUK MENDAPATKAN PULITZER, AKHIRNYA TERHASIL JUGA MENDAPATKAN PENGHARGAAN. KARYANYA MENGGONCANG DUNIA BERJUDUL VULTURE. IA MENJELAJAHI SUDAN SETELAH MUAK MELIHAT PERTIKAIAN DI AFRIKA SELATAN. MENGABADIKAN PERANG, KEKERASAN ANTARA SUKU, SEPERTI CANDU BAGI PARA JURNALIS FOTO INI. KERANA DI SINI LAH LADANG SENI MEREKA, TETAPI BOLEH JADI, DI SINILAH JUGA LADANG KEMATIAN MEREKA. HAL ITU TERBUKTI DENGAN TERTEMBAKNYA KEN OOSTERBROEK.DIA MENINGGAL SETELAH TERKENA PELURU TAJAM SAAT BERTUGAS DI PERANG.MENJADI JURNALIS FOTO DI MEDAN PERANG BUKANLAH PILIHAN TEPAT. TERLALU BANYAK KEJADIAN MENGERIKAN DAN TIDAK MASUK LOGIKA. ITULAH SEBABNYA, BANYAK JURNALIS MENJADI GILA, TEKANAN, BAHKAN BUNUH DIRI. DAN, KEVIN TELAH MELAKUKANNYA. DIA BUNUH DIRI DI USIA 33 TAHUN DENGAN MENGHIRUP CO2 DENGAN CATATAN KECIL YANG DIA TINGGALKAN.


“I AM DEPRESSED … WITHOUT PHONE … MONEY FOR RENT … MONEY FOR CHILD SUPPORT … MONEY FOR DEBTS … MONEY!!! … I AM HAUNTED BY THE VIVID MEMORIES OF KILLINGS AND CORPSES AND ANGER AND PAIN … OF STARVING OR WOUNDED CHILDREN, OF TRIGGER-HAPPY MADMEN, OFTEN POLICE, OF KILLER EXECUTIONERS … I HAVE GONE TO JOIN KEN [RECENTLY DECEASED COLLEAGUE KEN OOSTERBROEK] IF I AM THAT LUCKY.”

CERITA YANG BANYAK DIDENGAR ADALAH CARTER BUNUH DIRI SETELAH MENDAPAT PULITZER UNTUK KARYA FOTONYA DI SUDAN PADA TAHUN 1993. FOTO ITU MENGGAMBARKAN SEORANG GADIS KECIL DENGAN TUBUH KURUS KERING, KEMUNGKINAN SEDANG SEKARAT, DENGAN LATAR BELAKANG BURUNG BANGKAI YANG SEDANG MENUNGGU KEMATIANNYA.

SETELAH MEMENANGI PULITZER, CARTER MENERIMA GELOMBANG KRITIK KERANA DIANGGAP TIDAK BERUSAHA MENYELAMATKAN GADIS KECIL ITU MALAH MEMOTRETKAN GAMBARNYA.

DALAM BUKU BERJUDUL “THE BOY WHO BECAME A POSTCARD”, JOAO SILVA YANG BERSAMA CARTER DI TEMPAT PEMOTRETAN BERTUTUR KEPADA PENULIS JEPANG, AKIO FUJIWARA.
SAAT ITU, TANGGAL 11 MARET 1993, CARTER DAN SILVA MENDARAT DI BAHAGIAN UTARA SUDAN UNTUK MELIPUT KELAPARAN PARAH YANG SEDANG TERJADI DI SANA. MEREKA BERDUA TURUN DARI PESAWAT PBB YANG MEMANG AKAN MENURUNKAN BANTUAN MAKANAN. KUMPULAN KESIHATAN PBB MEMBERI TAHU KEDUANYA BAHAWA MEREKA AKAN TINGGAL LANDAS LAGI 30 MINIT KEMUDIAN.
DALAM 30 MINIT ITU, KUMPULAN PBB MEMBAHAGIKAN MAKANAN. CARTER DAN SILVA CUKUP TERKESIMA MELIHAT ORANG-ORANG KELAPARAN YANG BEREBUT MAKANAN PEMBAHAGIAN. BUDAK PEREMPUAN YANG DIPOTRET CARTER PUN TURUT DIPOTRET SILVA WALAUPUN TIDAK DIPUBLIKASIKAN. MENURUT SILVA, CARTER MEMOTRET DARI JARAK SEKITAR 10 METER DAN DI BELAKANG CARTER ADALAH SUASANA ORANG RAMAI BEREBUT MAKANAN.
SATU YANG PENTING DARI KEJADIAN ITU ADALAH SELESAI MEMOTRET, CARTER DUDUK DI BAWAH POHON DAN KELIHATAN TERTEKAN.

"DIA BERKATA DIA RINDU DAN INGIN MEMELUK MEGAN, ANAK PEREMPUANNYA"

KATA SILVA. CARTER MEMANG MEMPUNYAI SEORANG ANAK PEREMPUAN BERNAMA MEGAN, LAHIR PADA TAHUN 1977, DI LUAR NIKAH DENGAN KATHY DAVIDSON, SEORANG GURU SEKOLAH.


BAGI ANDA, PENYUKA FILEM SEMI DOKUMENTARI ATAU PUN BASED ON TRUE STORY TENTANG JURNALIS FOTO, SILAKAN MENONTON THE BANG BANG CLUB!




AHLI-AHLI BANG BANG CLUB




NAMA SEBENAR DIAMBIL DARI SALAH SATU MAJALAH DI AFRICA DAN KEMUDIAN MENUKAR PAPARAZZI KEPADA "CLUB"



BUKU DAN CERITA SEBENAR YANG DITULIS SEMULA OLEH GREG DAN JOAO





GREG,KEVIN DAN JOAO SEBELUM KEDATANGAN KEN




KEN KETIKA TERKENA TEMBAKAN DAN TELAH MATI




KEVIN CARTER BERSAMA GAMBAR PULITZER BELIAU DAN GAMBAR INI TELAH MENGUNDANG BANYAK TANDA TANYA.




KEN OOSTERBROEK KETIKA MASIH HIDUP




GREG MARINOVICH.MASIH HIDUP DAN TELAH MENCERITAKAN SEMULA TENTANG KISAH BANG BANG CLUB.



SALAH SATU GAMBAR GREG MARINOVICH




SALAH SATU GAMBAR GREG MARINOVICH




SALAH SATU GAMBAR GREG MARINOVICH YANG TELAH MEMENANGI PULITZER.SELEPAS GREG MENDAPAT PULITZER,KEVIN CARTER TURUT MENDAPAT PULITZER.



SALAH SATU GAMBAR GREG MARINOVICH




GREG DAN JOAO SILVA.




JOAO SILVA



SALAH SATU GAMBAR JOAO SILVA




JOAO SILVA KETIKA BERADA DIHOSPITAL




JOAO SILVA TELAH KEHILANGAN KEDUA BELAH KAKINYA KETIKA BERTUGAS DI AFGHANISTAN




MASIH BERTUGAS WALAUPUN KEDUA KAKINYA SUDAH TIADA




JOAO SILVA



SEBAHAGIAN SUMBER DIPEROLEHI DI GOOGLE.SEKIAN TERIMA KASIH